JAK BOJOVAT S CESTOVNÍ HOREČKOU?

« seznam článků
Rubriky: Zdraví

publikováno: 08.08.2018

Cestování je radost a na dovolenou se většinou těšíme týdny a měsíce dopředu. Ne vždy se však dokážeme vydat na cestu s lehkostí a bez starostí. Co dělat v případě, když nás nebo naše děti krátce před odjezdem překvapí nepříjemný host jménem cestovní horečka?

Jaké jsou příznaky cestovní horečky?

Cestovní horečka je typické psychosomatické onemocnění, které má naštěstí jen přechodný charakter. Je důsledkem našeho strachu z toho, že něco nestihneme, zapomeneme, že se během cestování stane něco, na co nejsme připraveni.
Cestování je úžasně obohacující, ale je i vystoupením ze zóny komfortu a proto s sebou přináší zvýšený stres (především pokud nás čeká daleká cesta, například last minute exotická dovolená na jiném kontinentu, pokud jsme nikdy neletěli letadlem, pokud cestujeme s malými dětmi, atd.). V očekávání neznámého může u těch úzkostlivějších z nás vypuknout mírná panika, zvláště pokud se neumíme efektivně připravit na cestu. Ke znepokojené psychice se připojí tělo, s některým z těchto příznaků:

  • extrémní únava
  • pocit slabosti
  • neschopnost usnout
  • bolest v krku
  • kašel
  • zvýšená teplota až horečka
  • rýma
  • průjem
  • bolesti břicha
  • zvracení

Jaká preventivní opatření je třeba provést, abychom se vyhnuli cestovní horečce?

  • Balte se předem. Opravdu si dejte záležet na tom, abyste neházeli věci do kufru na poslední chvíli.
  • Svědomitě si dělejte seznamy toho, co je třeba koupit, zabalit a vyřídit dřív než vyrazíte. Pokud je toho na vás hodně, delegujte některé činnosti na vaši polovičku nebo na děti.
  • Před odjezdem se vyhněte konzumaci alkoholu. Nechcete přece cestovat na dovolenou s opicí.
  • Pokud je to možné, nenavštěvujte zakouřené prostory a ani sami nekuřte.
  • Nepijte kávu, zelený čaj, ani jiné „povzbuzováky“.
  • Dbejte o dostatečný příjem tekutin (především čisté vody), vitamínů a minerálů.
  • Pokud budete měnit časová pásma a bojíte se nedostatečné adaptace těla na změnu biorytmu, začněte se novému časovému pásmu pomalu přizpůsobovat už doma. Vyhraďte si na to alespoň týden.
  • Na zmírnění úzkosti z očekávané cesty můžete použít různé přírodní prostředky: pomůže uklidňující čaj z levandule či meduňky, třezalky tečkované, kořene kozlíku, ale i koncentrovaný hořčík (respektujte doporučenou denní dávku 300mg pro ženy, 350 mg pro muže).

Jak se léčí cestovní horečka?

Základním léčením tohoto neduhu je samozřejmě prevence. Ale pokud jste to prošvihli, vyzkoušejte vedle běžných léčiv na fyzické projevy stresu i pár triků:

Dýchejte a počítejte.

Při pomalém nádechu počítejte do 5, při pomalém výdechu počítejte do 7. Takovým způsobem docílíte, že vaše dýchání nebude mělké a tělo se dostatečně prokysličí.

Představujte si pozitivní scénář.

Namísto katastrofického filmu se ztracenými kufry, zapomenutým pasem a zmeškaným letadlem si představujte, že všechno jde jako po másle, že si vychutnáváte výhled z okna a nakonec slastně relaxujete na pláži se studeným nápojem v ruce. Ať je vaše představa rozmanitá a plná barev a vůní. Představte si, že už jste tam, kde chcete být. Vždyť brzy tam i budete, vzpomenete si na to, jak jste se doma stresovali a zasmějete se tomu…

Zacvičte si

Pokud víte, že vás čeká dlouhá cesta a už vás z toho začíná bolet hlava, projděte se po lese nebo po parku a provětrejte ji. Čerstvý vzduch dělá divy a ranní cvičení před odjezdem na dovolenou vám do žil vyplaví endorfiny. Pomůže i nenáročné cvičení při otevřeném okně, jóga a strečink. Pokud se na to necítíte, zkuste si lehnout a v pravidelných intervalech jen napínat a uvolňovat svaly. S fyzickou úlevou se uklidní i vaše nervy.

Jezte a pijte zdravě

Vyvážená strava, plná ovoce, zeleniny, obilovin a oříšků, bez umělých cukrů a prázdných kalorií vám pomůže udržet si klidný žaludek a tím i duševní pohodu.

Hudba

Určitě máte oblíbené skladby, které ve vás vždy vyvolají dobrou náladu. Zařaďte je na cestovní playlist! Zbaví vás úzkosti a navnadí na pozitivní zážitky.

 

Zdroj:

http://blog.firotour.cz/index.php/cestovni-horecka-jak-se-projevuje-a-co-s-ni-delat/

Sdílet tento článek:
Sdílet tento článek na Facebooku Sdílet tento článek na Twitter Sdílet tento článek na Google+