JEDNORÁZOVÉ PLASTY V BRITSKÝCH SUPERMARKETECH

« seznam článků
Rubriky: Kvalita

publikováno: 11.12.2018

Největší obchodní řetězce Velké Británie prodají ročně 59 miliard jednorázových plastových výrobků. Obecně udávaná recyklovatelnost k ochraně životního prostředí nestačí.

Uvedený údaj zahrnuje prodeje sedmi řetězců a pochází z průzkumu nevládní agentury pro výzkum prostředí EIA a Greenpeace UK. Výsledky ukazují, že deset největších supermarketových společností Spojeného království spolu každý rok nabízejí 810 000 tun jednorázových plastových produktů a pět z nich nemá vlastní program k snížení tohoto množství. Zatímco u Tesca se jedná o nejvyšší absolutní počty, Iceland a Aldi prodávají nejvíce plastů v poměru k podílu, který mají na trhu.

Čísla jsou nelítostná

1,2 miliardy jednorázových igelitek, přes 958 milionů igelitových tašek k opakovanému použití a 1,3 miliard plastových obalů dostanou při nákupu zákazníci zkoumaných deseti řetězců na britském území. To je jeden sáček nebo taška pro skoro polovinu obyvatel naší planety. Mnoho supermarketů omezilo vydávání jednorázových igelitek, ovšem velká část spotřebitelů používá jednorázově igelitky k opakovanému použití, které jsou těžší a obsahují více plastů, a proto jejich prodej prokazatelně stoupá. Kromě toho se ročně ve Spojeném království prodá 504 milionů plastových lahví vody, 123 milionů kusů plastových příborů a 84 milionů jednorázových plastových kelímků na kávu.

Uvést možnost recyklace nestačí

Sedm z deseti spotřebitelů ve Velké Británii uvádí, že při svých nákupech zohledňují recyklovatelnost obalu. Podle zmíněného výzkumu lze recyklovat 58 % až 79 % obalů vlastních značek řetězců. Jiný průzkum, provedený spotřebitelskou organizací Which? na vzorku 27 nejpopulárnějších vlastních produktech řetězců, došel dokonce k 71–81 % recyklovatelnosti. Nicméně tato procenta nevypovídají o skutečné míře podpory recyklace ze strany výrobců a prodejců. Informace o možnostech a způsobech recyklace na obalech se od sebe liší, používají se různé systémy označení, někdy jsou údaje chybné nebo zcela chybí. Jsou také obaly, na nichž jsou informace uvedené na vnitřní straně a spotřebitel se k nim dostane až po rozbalení výrobku.

Prodejci nepostupují systematicky

Jen polovina zkoumaných supermarketů má vlastní cíle recyklovatelnosti. Britská iniciativa WRAP Plastic Pact z jara 2018, do které se mohou dobrovolně zapojit různé řetězce i jednotlivé prodejny, je zaměřená na snížení podílu nerecyklovatelných obalů na trhu, ale nikoli na redukování plastových obalů obecně. Proto EIA a Greenpeace UK vyzývají malé i velké prodejce, aby si stanovili roční konkrétní cíle v tomto směru, vyřadili během roku 2019 zbytečné a nerecyklovatelné plastové obaly, zveřejňovali roční zprávy o používání jednorázových plastů, podnikli kroky k ukončení spotřeby nejčastěji používaných nerecyklovatelných výrobků a vyžadovali stejné praktiky také po svých dodavatelích.

 

Zdroj:

https://spotrebitele.dtest.cz/clanek-7035/supermarkety-na-trh-chrli-jednorazove-plasty

Sdílet tento článek:
Sdílet tento článek na Facebooku Sdílet tento článek na Twitter Sdílet tento článek na Google+