KARTONOVÉ OBALY ŠKODÍ ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ

« seznam článků
Rubriky: Kvalita / Zdraví

publikováno: 14.11.2019

Americký deník New York Times se zamýšlí nad ekologickými dopady rozvoje obchodu přes internet. Nakupování přes internet má významný dopad na dopravu a s ní spjaté vypouštěné emise, je s ním také spojeno plýtvání obalovými materiály.

Popularita objednávání zboží přes internet roste. Zdaleka už se nejedná jen o elektroniku či oblečení, čím dál větší oblibě se těší i rozvoz čerstvých či zamražených potravin.

Uživatelsky je to velice pohodlné. Spotřebitel jen pohne a klikne myší, zaplatí kartou a do dvou hodin už na něj čeká celý nákup. Přitom ani nemusel opustit pohodlí svého křesla. Ulice se však pozvolna začínají plnit dodávkami zásilkových služeb. Problém znamenají i kartonové krabice, v nichž je zboží dováženo.

Jak uvádí New York Times, dodávky paradoxně představují menší problém a ekologickou zátěž než papírové obaly. Trasy dodavatelů jsou většinou optimalizovány na co největší efektivitu vzhledem ke spotřebovanému palivu. Navíc to, že spotřebitelé méně vyrážejí za nákupy, znamená, že z ulic ubývá osobních vozů. V některých hustě obydlených oblastech se navíc osvědčily pěší roznášky či kurýři na kolech. V USA se uvažuje i o zavedení legislativy, která by zpřísnila emisní limity pro vozy využívané zásilkovými službami. Největší problém tak v současnosti představují různé služby, které se snaží být „Uberem pro zásilky“ a někdy tudíž vozí jen jedinou krabici.

Co se týče kartonových krabic, New York Times uvádí, že jen v USA se každoročně vyprodukuje 35,4 milionu tun kartonu a jeho největším odběratelem jsou právě provozovatelé e-shopů a zásilkových služeb. Většinu krabic navíc adresát okamžitě po rozbalení obsahu vyhodí. Někteří spotřebitelé nechají krabice recyklovat, často se však obaly povalují okolo popelnic. Nezřídka se navíc stává, že zboží dorazí ve zbytečně velké krabici. Někteří prodejci, jako například e-shopový gigant Amazon, již dříve přislíbili zmenšení zbytečných krabic, praxe z balící linky však svědčí o opaku.

Ideálním řešením by v tomto případě bylo zboží, které další obal nevyžaduje, posílat nebalené a zvláště pak zboží, které je již o výrobce opatřeno obalem, nedávat do další krabice. Kartony by prodejci měli začít zálohovat nebo zpětně vykupovat, citují New York Times profesora z University of Illinois Dana Fullertona, odborníka na životní prostředí a finance.

 

Zdroj:

https://spotrebitele.dtest.cz/clanek-4933/kartonove-obaly-skodi-zivotnimu-prostredi-vice-nez-vyfukove-zplodiny-dodavek

Sdílet tento článek:
Sdílet tento článek na Facebooku Sdílet tento článek na Twitter Sdílet tento článek na Google+