PROTEINOVÝ VÝROBEK NEMUSÍ BÝT JEN PROSPĚŠNÝ

« seznam článků
Rubriky: Zdraví / Životní styl

publikováno: 19.08.2021

Proteiny se v posledních letech staly zaklínadlem pro mnohé. K čemu bílkoviny potřebujeme a jak vysoký musí být jejich podíl ve výrobcích, abychom z toho mohli těžit my? A dělá to z nich zdravou potravinu? Zamyslela se nad tím organizace dánských spotřebitelů Forbrugerrådet Tænk.

Bílkoviny jsou pro naše tělo nezbytné, ale žádný produkt není zdravý jen proto, že jich podle obalu obsahuje hodně. Většina z nás dodatečné proteiny ani nepotřebuje. Podle severských norem by nám měly bílkoviny v stravě dodávat 10-20 % energie, ale dánská potravinová agentura zjistila, že jich přijímáme více, než je nutné.

Proteiny se nelze chlubit jen tak

Evropská unie má jasná pravidla pro to, kdy může být výrobek považován za prospěšný zdraví díky obsahu bílkovin a jako takový i propagován. Existují dvě možné formulace. Označení „vysoký obsah bílkovin“ smí být použito v případě, že minimálně 20 % energetického obsahu produktu pochází z obsažených bílkovin. Je-li na obalu výrobek označen jako „zdroj bílkovin“, musí z bílkovin pocházet minimálně 12 % jeho energetického obsahu. I název, který napovídá o obsahu proteinů, se těmito normami řídí a je variantou „zdroje bílkovin“, například když jde o proteinovou sůl, proteinové mléko apod.

Co znamenají zdravotní tvrzení

Evropský úřad pro bezpečnost potravin EFSA určil na základě studií prokazujících souvislost mezi bílkovinami a podporou zdraví čtyři zdravotní tvrzení, spojená s obsahem proteinů. Ta říkají, že protein „pomáhá zvyšovat svalovou hmotu“, „pomáhá udržovat svalovou hmotu“, „je nezbytný pro normální růst a vývoj kostí u dětí“ a „pomáhá udržovat kosti“ a lze je použít jen na výrobcích, na jejichž energetickém obsahu se bílkoviny podílejí z 12 % a více.

Při nákupu přemýšlejte

Proteinové tyčinky, proteinové nápoje a další proteinové produkty velmi často obsahují cukr nebo sladidla, často i tuk. Proto je důležité si před vložením do košíku vždy přečíst nutriční údaje na jejich balení. Ty nám řeknou, kolik je ve výrobku bílkovin, tuků a sacharidů a jaký je jeho celkový energetický obsah. Potravin s vysokým obsahem cukru, tuku a soli bychom se měli vyvarovat.

Vysoký obsah energie však nutně neznamená, že se jedná o nezdravý výrobek. Zvažte, nakolik vás zasytí a zda má také další zdravé složky, například vlákninu, vitaminy nebo minerály. To vše najdete v tabulce s nutričními hodnotami.

Potraviny chlubící se obsahem bílkovin nejsou všelékem. Přistupujme k nim jako ke každé jiné potravině, protože zdravá strava má být především pestrá.

 

Zdroj:

https://spotrebitele.dtest.cz/clanek-6447/proteinovy-vyrobek-neni-vzdy-zdravy

Sdílet tento článek:
Sdílet tento článek na Facebooku Sdílet tento článek na Twitter Sdílet tento článek na Google+