"ŠMEJDY" Z PŘEDVÁDĚČEK ZNAJÍ I V POLSKU

« seznam článků
Rubriky: Kvalita

publikováno: 07.02.2019

Šmejdi svojí aktivitu zdaleka neomezují jen na území České republiky, aktivní jsou po celém světě. O tom, jak vypadají jejich praktiky v Polsku, informuje tamní spotřebitelská organizace Pro-Test. Prodejci se pro snažší ovlivnění seniorů například převlékají do bílých plášťů.  

I když se polští prodejci oproti těm českým častěji usmívají a pro zákazníky hledají vřelá slova, stále nejde spoléhat na to, že by jim šlo o zákazníkovo dobro. Jejich cíl je stejný – natlačit důvěřivého spotřebitele do nevýhodného nákupu předražených a mnohdy neúčinných výrobků.

Je snadné si představit typického „šmejda“, který se snaží nátlakem a více či méně maskovanými výhružkami prodat seniorům hrnce, doplňky stravy či ohřívací deky. Nátlak a psychologické hrátky ale mohou mít i jinou podobu. Místo toho, aby byl kupující ke koupi dotlačen strachem, stačí, aby nabyl pocit, že dělá nejlepší obchod svého života při příležitosti, která se již nemusí opakovat.

Polský Pro-Test uvádí, že právě úsměv, princip reciprocity a vydávání nabídky za časově omezenou často zvládne dělat divy. Takže když na seniora z podia mluví sympatický mladík či slečna v bílém plášti, od kterých na začátku akce dostal drobný dárek a kteří zdůrazňují, že zázračný produkt je možné jen dnes získat za zvýhodněnou cenu, bývá pro mnohé těžké nekoupit.

Samozřejmě, úsměv ani bílý plášť bohužel nepromění olovo ve zlato, ani bezcennou deku z uměliny v antialergický a skvěle hřejivý výkřik moderní technologie. A úsměvy a dárky mizí, jakmile se spotřebitel zboží snaží vrátit. Svých zákonných povinností se polští prodejci stejně často jako jejich čeští „kolegové“ snaží zbavit pomocí poznámek pod čarou psaných drobným písmem, případně si protiprávně účtují tučný poplatek za odstoupení od smlouvy a vrácení zboží.

Zákony prodejci mnohdy porušují i tím, že tají skutečný účel akcí. Spotřebitele zvou na ochutnávky, sousedská posezení či vystoupení hvězd a lákají je na dárek pro každého. To, že se na akci kromě jiného bude nabízet zboží, však neohlásí ani spotřebiteli, ani příslušnému úřadu.

Pro-Test tak stejně jako dTest radí, pokud spotřebitel či jeho rodiče nebo prarodiče obdrží pozvánku na podobnou akci, měli by si prověřit, o co se jedná. Rozhodně by se neměli strhnout emocemi či vidinou „hodnotného“ daru. Předváděcím prodejním akcím je lépe obloukem se vyhnout.

 

Zdroj:

https://spotrebitele.dtest.cz/clanek-4697/polske-predvadecky-s-usmevem-a-smlouvou-plnou-poznamek-pod-carou

Sdílet tento článek:
Sdílet tento článek na Facebooku Sdílet tento článek na Twitter Sdílet tento článek na Google+