VYZRAJTE NA JARNÍ DETOX!

« seznam článků
Rubriky: Zdraví / Životní styl

publikováno: 03.03.2020

Přestože existuje spousta typů detoxů, od těch opěvovaných celebritami až po prastaré recepty, v tomto článku jsme se soustředili na nejméně radikální variantu. Tedy detox, během kterého stále jíte, jen o něco míň, lépe a zdravěji. Pokud jste byli šampiony ve zdravém jedení po celý rok, detoxem prosvištíte jako namydlený blesk.

Při správně provedené očistě byste pořád měli tělu dávat všechny potřebné živiny, jen se zaměřit na zvýšení přísunu těch detoxikačních, vynechat chemii a odepřít si nezdravé pochutiny (i v tekutém stavu – sbohem, pivo!). Předem si rozmyslete, zda hlavním důvodem, proč chcete jarní detox podstoupit, je redukce váhy či pouhá detoxikace. Při redukování váhy byste měli ubrat kalorií. My se níže zaměřujeme na detox za účelem odstranění toxinů.

Takže jak na jarní očistu, kterou vaše tělo přivítá s radostí?

Tip 1: Pijte hodně vody

Obvyklé 2 litry dle vaší váhy jsou nutné k hydrataci organismu. Během detoxu můžete přidat i o něco více, ať se toxiny vyplavují ještě lépe. A jak nejlépe začít den? Vlažnou vodou s citronem!

Tip 2: Džusy ano, ale nepřehánět

Plně „džusovací“ dieta má své příznivce, ale my jí tolik naklonění nejsme. Pitím jen džusů do sebe dostáváte hodně fruktózy, ale žádnou vlákninu. Naopak džus jako pouhý doplněk jemnějšího detoxu je více než vhodný.

Tip 3: Milujeme smoothies

U smoothies rozmixujete všechno, a vpravíte tak do výživného nápoje i tolik potřebnou vlákninu. Nebojte se přidat hodně zeleniny, kolikrát to bývá schůdnější řešení, než to všechno křoupat! Nechte jako základ vodu, mandlové či kokosové mléko. Když do mixéru nalijete pomerančový džus nebo zelený čaj, taky nic nezkazíte. Pokud možno, vyhněte se kravskému mléku. Bílý jogurt je o něco lepší varianta, ale také ne 100% ideální.

Smoothies se snažte pít neslazené. V nejzazším případě si smoothie jemně doslaďte medem či javorovým sirupem.

Tip 4: Povolejte na pomoc s detoxem chlorellu

Chlorella je jednou z nejúčinnějších detoxikačních superpotravin. Její použití je jednoduché – prostě přidejte lžičku prášku do vašich oblíbených smoothies, polévky, či jakéhokoli jiného jídla.

Tip 5: Acai na snídani jako skvělý detoxikační pomocník

.. který navíc zasytí! Kašičky či smoothies s Acai budou lahodit nejen žaludku, ale i očím díky své fialkové barvě. Nezapomeňte se jídlem či drinkem pochlubit na Instagramu a užít si trošku toho povzbuzení a pozitivních reakcí.

Tip 6: Raw je dobrý nápad minimálně po dobu detoxu

Zařaďte surovou stravu podle toho, jak se cítíte. Nikdo vám nenutí plnou raw dietu. Ale když zvýšíte přísun čerstvého ovoce a zeleniny, vaše srdce zaplesá.

Tip 7: Vyhněte se průmyslově zpracovaným potravinám

I když vám plně raw detox není úplně po chuti, alespoň se obloukem vyhněte čemukoliv co má na sobě čárový kód. Ano, prostě jen jezte co si sami připravíte ze základních surovin.

Tip 8: Spirulina třikrát ano

Nebojte se zařadit i trochu té modrozelené barvičky do vašeho detoxu. Vsypaná v malém množství (max. 1 čajová lžička) ve smoothies či chuťově výrazných pokrmech se Hawaii Spirulina krásně přidá v boji proti toxinům.

Tip 9: Pokud do toho chcete jít naplno, naordinujte si jen pár dní

10 dní bohatě stačí, po těch už zpozorujete viditelné změny. Nesnažte se držet přísný detoxikační režim po celý měsíc, křehká rovnováha vašeho vnitřního prostředí by se mohla vychýlit přespříliš. Pokud detoxikujete poprvé, tři dny jsou optimální.

Tip 10: Vydržte to bez kávy

Pokud bez ranního šálku kávy nejste schopní fungovat, nahraďte milé kafe mladým ječmenem . Nakopne vás okamžitě koňskou silou! Zelený čaj často také funguje skvěle.

Tip 11: Taky alkohol, cukr a maso by měly být tabu

Alespoň těch pár dní! Nemusíte se stát slaným vegetariánem abstinentem na celý život, ale vaše tělo bude vděčné za pár dnů oddechu od všeho toho špatného.

Tip 12: Cigarety? To snad nemyslíte vážně

Aneb zapomeňte na ně nejlépe po celý rok :) 

Tip 13: Oříšky nejen pro Popelku

Jakékoliv oříšky jsou skvělá volba, zejména kvůli své bohatosti na aminokyseliny a proteiny. K detoxikaci krásně přispějí vlašské ořechy, naordinujte si jich tedy více než ostatních druhů.

Tip 14: Vláknina je kamarádka

Vaše tělo potřebuje vlákninu pro bezchybné zažívání, pomozte mu tedy jejím zvýšeným přísunem. A jaké typy potravin obsahující vlákninu se hodí během detoxu? Vsaďte na lněná a chia semínka - mají velmi jemnou chuť a dají se proto nasypat do jakéhokoliv jídla či pití.

Tip 15: Zázvor nade vše

Cože, vy ještě nepoužíváte zázvor? Jeho antibakteriální a protizánětlivé účinky jej pasují na přední místo mezi zdravými potravinami. I v období pročištění organismu si jej dopřejte, ať už pár plátků v čaji nebo nastrouhaný do jídla. Ale nic se nemá přehánět, a v případě zázvoru není vhodné konzumovat více jak 9 gramů denně.

Tip 16: Máte přístup k mladému kokosu?

Naordinujte si jeden na každý den! Pokud jím opravdu žijete, budete v sedmém nebi jen při pití osvěžující šťávy a pochutnávání si na měkké dužině. Obojí však můžete i zpracovat – je vynikající ve smoothies, polévkách i salátech.

Tip 17: Brzká lehká večeře

Večeři nemusíte vynechávat, jen si dejte něco extrémně lehkého, a snažte se vše spořádat než uhodí sedmá večerní. Malá polévka nebo chvilku povařená zelenina jsou přesně ten typ jídla, co se vám bude v noci nejlépe trávit.

Tip 18: Dopřejte si spánek

Možná budete mít později večer už docela hlad, tak proč ho nezaspat? Dopřejte tělu 8 hodin spánku, i během pracovního týdne. Jarní únava o vás tak ani nezavadí! Kromě spánku samotného si odpočiňte i během dne, meditujte.. a zhluboka dýchejte.

Tip 19: Neplánujte detox na období stresu

Pokud vám vždy ke konci měsíce hrozí „deadliny“, naplánujte si detox na jindy! V období detoxu se opravdu nechcete stresovat. Už tak je těžké detoxikační dietu dodržet, ne si ještě komplikovat život stresem.

Tip 20: Sport ano, ale..

Pokud se oddáváte jemnější detoxikaci, a neupíráte si tolik jídla, je více než vhodné pár těch toxinů i vypotit. Záleží na vás, jaký sport si vyberete. Jóga, běh a další aerobní sporty vás nabijí! Sauna v tomhle období se také nabízí.

Tip 21: Do detoxu jedině v plném zdraví

V neposlední řadě nezapomínejte na své zdraví! Běžte do detoxikace jedině pokud vás netrápí žádný fyzický ani psychický problém a cítíte se relativně dobře.

Tip 22: Pozor na období po detoxu

Nesklouzněte zpátky ke špatným stravovacím návykům, a už vůbec nemějte pocit, že má tělo nedostatek špatné stravy! Vyřeší to plán vypracovaný před samotným detoxem.

Za použití tipů výše si uzpůsobte detoxikační kůru, která vám bude nejlépe vyhovovat. A pokud děláte detox poprvé, berte ohled na potřeby svého těla a letošní detox si naordinujte jen jemný.

Jak byste se měli cítit během a po správně prováděném detoxu?

  • Zlepšení spánku
  • Více energie (ne hned, po pár dnech)
  • Čistá pleť
  • Lepší trávení
  • Příjemnější pocity v těle

TAK HODNĚ ŠTĚSTÍ!! :-)

 

Zdroj:

https://www.energy.cz/cz/menu_x8286x/

Sdílet tento článek:
Sdílet tento článek na Facebooku Sdílet tento článek na Twitter Sdílet tento článek na Google+